zaterdag 30 maart 2013

Dag 5: slot (Vader en zoon op Schaakfestival 2011)

(Oorspronkelijk gepubliceerd op Paardensprong site, 30 dec 2011, zie evt. hier)
Het Schaakfestival zit er op. De helden zijn vermoeid. Zo ook schrijver dezes. Het geldt voor het schaken, het geldt nog meer voor het schrijven.

Vandaag begon de wedstrijd al om 11.00 uur, 2 uur eerder dan normaal. Het Oudjaar nadert, en iedereen gaat zijns weegs. Op naar de oliebollen van morgen. Oliebollen overigens die reeds vandaag gratis rond gingen op het Schaakfestival.
De 5 Paardensprong deelnemers aan het Schaakfestival
2011 nog even op een rij, v.l.n.r.: Jonas, Martijn, Ruben,
Eelke en Niels. (Foto: Ronald van Nimwegen).  

Deze keer dus geen lang stuk over de dag van vandaag, maar slechts een korte afsluiting.

De kapstok waaraan ik mijn verslagen ophing was een soort van tweekamp die ik gedurende het toernooi speelde met Eelke. Gisteren al verklaarde ik die wedstrijd voor gespeeld. Vandaag werd dit - gelukkig - bevestigd door de laatste uitslagen. Weliswaar behaalde ik tegen vader Adrey van de familie Caljé (zie gisteren) een overwinning (mijn enige in het toernooi), maar Eelke liet mij niet dichterbij komen. Hij won in een goede partij van Bas van Delft. De eindstand werd daarmee 2 1/2 - 2 in Eelke's voordeel. Volkomen en meer dan terecht. Zeker gezien het feit dat Eelke na ronde 3 hoger in het klassement stond waardoor zijn tegenstand sterker was.

Speciaal wil ik bij dezen mijn bewondering en complimenten uitspreken voor al de Paardensprong deelnemers aan het toernooi. Vooraf was er - althans bij mij - wel wat twijfel over het vijf middagen achterelkaar spelen van lange schaakpartijen. Zou dat niet teveel zijn voor de kinderen? Maar stuk voor stuk en geen dag uitgezonderd heeft iedereen zich meer dan van zijn beste kant laten zien. En hoe je dan uiteindelijk geëindigd bent in de stand, doet er even minder toe. Allemaal top!

Natuurlijk nog wel even wat statistiek. Er waren geen remises vandaag in Paardensprong land, Niels en Martijn verloren helaas, en behalve Eelke wonnen Jonas en Ruben hun partijen. Dat alles brengt in de eindstand na vijf partijen Jonas op 3 1/2, Martijn op 3, Eelke dus op 2 1/2 , Ruben op 2 en Niels op 1 1/2 punten. Helder: met 2 punten ken ik mijn plaats!

Met dank voor alle leuke reacties die ik ontving, iedereen een fijne jaarwisseling gewenst. Op naar een nieuw schaakjaar, aan het einde waarvan zonder twijfel een nieuw Groninger Schaakfestival!