dinsdag 2 april 2013

Tussenstand NK-E in Waalwijk (2012)

(Oorspronkelijk gepubliceerd op Paardensprong site, 7 april 2012, zie evt. hier)

Dit weekend vindt, zoals al aangekondigd op deze site, het NK-E plaats in Waalwijk. Vrijdag en zaterdag spelen de kinderen die zich hier via een plaatselijke voorronde voor geplaatst hebben een lang toernooi: 9 partijen van 35 min per persoon per partij (een partij kan dus mee dan een uur duren). Categorie E betekent dat het toegankelijk is voor kinderen die dit jaar 10 jaar worden. Of jonger zijn. En dat zijn er best nog een paar. Ik geloof dat er zelfs 7 jarigen tussen zitten.
De Paardensprong is met maar liefst met 4 spelers vertegenwoordigd, op volgorde van rating: Jonas, Eelke, Thijmen en Daan. De eerste twee hadden zich in januari geplaatst via de voorronde, de laatste twee nemen deel dankzij een vrijplaats.

Het toernooi wordt gehouden in een hotel, hotel Waalwijk. Makkelijk natuurlijk voor m.n. de noorderlingen die toch één of meer overnachtingen moeten zien te regelen. Zelf hebben wij een caravan gehuurd op een naburige camping. Maar velen lijken gekozen te hebben voor een verblijf in het hotel. Ik begreep dat Daan, die op het laatste moment een vrijplaats toegewezen kreeg, en zijn vader nog net de laatste beschikbare plaats in het hotel hebben weten te bemachtigen. Het hotel moet dus barstensvol zitten met jeugdschakertjes en hun ouders.

Bij binnenkomst valt de entourage mij eerst licht tegen. Het gehele toernooi, die een algemene jeugdcompetitie en daarnaast een aparte meisjescompetitie kent, wordt gespeeld in een enkele ruimte, en het is de ouders toegestaan vanuit het andere deel van diezelfde ruimte alles op afstand gade te slaan. Het doet me denken aan een doorsnee Grand-Prix toernooi zoals wij die in de provincie kennen. Bij een NK voor E's, waar het niveau toch beduidend hoger ligt, had ik verwacht dat de partijen zich eerder in een afgesloten zaal zouden afspelen. Niet dus. (Als onverbeterlijke schaakvader vind ik dat overigens niet erg want het liefs sta ik er natuurlijk met de neus bovenop ...)

Toch blijkt alles prima te werken. In dezelfde ruimte worden op een scherm 12 partijen geprojecteerd, de 4 topborden van de meisjes en de eerste 8 van de jeugd. Dit biedt soms de unieke mogelijkheid om de partij van je kind exact te volgen op het scherm, maar tegelijk kun je je oog naar de zaal wenden om te zien hoe hij of zij er bij zit. Zelf mag ik dit genoegen op vrijdag tot twee keer toe smaken. Een keer ga ik hierbij op komische wijze de mist in: ik meen op het projectiescherm te zien dat Eelke eerst een stuk en vervolgens een dame weggeeft, ik slaak een hoorbare vloek, kijk maar 's in de zaal, maar zie tot mijn verbazing dat Eelke er zelf namelijk onaangedaan bij zit. Tot grote opluchting merk ik dat ik naar het verkeerde bord op het scherm zat te kijken, het is dat van Eelke's buurjongen. Pfff!

Naast de speelzaal blijken er gelukkig nog diverse andere ruimtes te zijn waar het goed toeven is. Een analysruimte waar een heuse Fide-meester beschikbaar is om samen met hem je eigen te analyseren, een aparte ruimte waar dezelfde topborden geprojecteerd worden, de lounge voor een lekker kop capucinno of een geruststellend drankje, en voor de echte levengenieters (niet-schakers?) een tuinzaal waar ondanks de kille weersvoorspellingen een voorjaarszon heerlijk in je gezicht schijnt. Kortom: een perfecte omgeving en ook over de organisatie als geheel is er niks te klagen.

Maar genoeg. Waar het het om gaat zijn natuurlijk de resultaten die onze helden neerzetten. Nu, die zijn niet slecht. Het noorden en zeker ook de Paardensprongers blazen hun partij volop mee. Na 5 van de 9 partijen is er slechts één speler met een maximale score van 5 punten (Casper Schoppen, die al eerder bij mijn weten een nationale titel in de wacht geheeft gesleept). Een viertal volgt met 4 punten, waaronder Eelke. Hij mag het in de vroege zaterdagochtend in de eerste partij meteen opnemen tegen Casper. Ook Pieter van Foreest (als enige niet-Paardensprong Nosbo'er) staat op 4 punten en kort daarachter volgt Jonas op 3 1/2. Thijmen en Daan tot slot hebben 2 punten.
Bij de meisjes scoren na de eerste dag Nosbo'ers Marlinde Waardenburg 3 punten en Lemee Reuver 2 punten. En nu hoop ik maar dat ik niemand vergeten ben.

Als vader van Eelke let ik natuurlijk vooral op zijn partijen. Die zijn vrijdag heel goed. Maar ik mis daardoor vele, heel veel andere mooie hoogstandjes die voortdurend neergezet worden. Zo hoor ik in de analyse ruimte een onmiskenbare kenner enthousiast verhalen over de partij tussen Jonas tegen Pieter. Sorry, er ontgaat mij veel. Te veel. Op de NK-E site zijn echter sowieso alle live-partijen partijen op te vragen en ik begrijp dat zelfs de partijen van iedereen hier hun plek zullen krijgen. Want noteren is verplicht en een kopie van het notatietformulier moet na de partij bij de organisatie ingeleverd worden, die ze mogelijk naderhand in zullen voeren.

Het leuke van twee dagen is dat er voor iedereen op zo'n tweede dag nog van alles te halen is. Zelfs een eerste plaats is niet onmogelijk. Want van de pakweg eerste 10 spelers lijkt daar iedereen zomaar van iedereen te kunnen winnen. Ook de tweede plaats is zeer bijzonder, want de eerste twee van dit toernooi worden door de KNSB uitgezonden naar het EK in augustus in Praag! Een podiumplaats is natuurlijk ook iets om apetrots op te zijn, net zoals een plaatsje bij de eerste 10. Maar ook als je op de eerste dag twee punten hebt: een 50% score is dan prachtig om te halen, je mag je zelf dan nog steeds tot de 20 beste schakertjes van het land rekenen!

Het wordt spannend de tweede dag, bloedje spannend. Voor de kinderen. Voor de ouders, ja soms nog het meest voor hen lijkt het wel. En niet voor de eerste keer ben ik vol bewondering voor al die spelertjes die onder pure hoogspanning prachtig schaak laten zien, partij na partij en ronde na ronde. Niet zelden beter bestand tegen de spanning dan hun ouders. Gewoonweg topsport!

Maar we zouden het bijna vergeten: het allerbelangrijkste is natuurlijk het plezier wat iedereen hier deze twee dagen beleeft. Prachtig.

Volg het vanaf zaterdagmorgen 10.30 live op de internet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten