vrijdag 8 augustus 2014

Het sportcafé op het ONJK

Het ONJK, het Open Nederlands Jeugd Kampioenschap, wordt gespeeld in 't Wooldrik te Borne. Meer dan 250 kinderen spelen in de eerste week van augustus verdeeld over acht leeftijdsgroepen hun partijen in twee sportzalen.

Het sportcafé van 't Wooldrik in Borne (foto met dank aan moeder
Sanny/Jelmer/Anneke/Harm Jan)
Begeleidende ouders zoeken in of rondom het sportcomplex hun plek. Picknickend in het gras, op de tribune, in de hal met de elektronische projectieschermen, in het sportcafé. Als Eelke in de derde ronde aan een livebord plaatsneemt, verkas ik naar het café. Op de laptop volg ik zijn partijen op de voet en door het raam heb je ook nog eens zicht op de zaal.

Alsof het een stamcafé is eigenen de bezoekers zich gaandeweg een vaste plaats toe. Een Rotterdamse delegatie en de zuiderlingen hebben elk hun hoek. Zelf kom ik aan tafel met vader Robin, wiens dochter deelneemt in de D-groep, en de moeder van Rolf die net als Eelke in de B-groep speelt.

Eelke en Rolf wensen elkaar een goede partij
Mijn twee tafelgenoten vertonen een omgekeerd beeld van wat je vaak ziet bij een jeugdschaaktoernooi. Vader Robin is onverstoorbaar verdiept in een dik boek, terwijl moeder Rolf ingespannen de verrichtingen van haar zoon volgt. Waar andere schaakmoeders veelal de gezelligheid opzoeken, een tussentijdse boodschap doen of de stand van zaken op het schaakbord aflezen aan de lichaamstaal van hun kind, is moeder Rolf uitsluitend geïnteresseerd in de schaakstelling die via het internet tot haar komt.

Eelke en Rolf draaien mee boven in het veld van de B-groep en er valt niet aan te ontkomen: in ronde 7, op de vrijdagochtend, gaan ze het tegen elkaar opnemen. Schuin tegenover elkaar zittend turend naar onze schermen hopen moeder Rolf en ik beide vurig dat die van ons wint. Maar ik moet zeggen dat ik deze schaakmoeder eigenlijk ook best een remise gun. Ik word meer dan op mijn wenken bediend. Met een gedegen overwinning neemt Rolf revanche voor de verliespartij die hij op ditzelfde ONJK in de editie van vorig jaar tegen Eelke leed: 0-1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten