zaterdag 8 juni 2013

SPRAKELOOS

Het Basamro Chess Tournament, juni 2013

Heb je net je nieuwe schaakblog aangekondigd, ben je van plan op grootse wijze het spectaculaire Basamro Chess Tournament zo ongeveer live te verslaan, is het niet voor heel Nederland dan toch voor het Groningse schaakpubliek… en dan volgen de Basamro-schaakverslagen op de noordelijke sites elkaar in hoog tempo op: hier en daar en hier en daar en nog meer. Wat is er nog te zeggen? Je bent sprakeloos.

(...)

Jan Timman. Samen met Max Euwe de enige schaker die Nederland in de absolute wereldtop heeft gehad. In de laatste decennia van de Koude Oorlog lange tijd ‘Best of the West’. Ooit tweede op de wereldranglijst, uiteraard veelvoudig nationaal kampioen en als speler nog altijd actief, hoewel tegenwoordig nog maar net in de top tien van Nederlands beste schakers.



Hoe meer rondjes Timman draait, des te meer realiseer ik me welk schaakmonument ik hier op enkele meters afstand in actie zie.


(...)
Ik voel een aandrang in het binnenste van mijn rechterarm, alsof die een eigen wil heeft, om een beweging in zijn richting te maken. Een hand uitsteken naar Jan Timman? En zeg ik daar nog iets bij dan? Ik ben die en die en ik geef u nu een hand? Moet ik hem met ‘u’ aanspreken of behoort ‘ jij’ ook tot de mogelijkheden? Ben ik überhaupt bij machte iets meer dan onnozel gestamel voort te brengen? Waarom trouwens hier Timman de hand schudden? Het feest is voorbij. Of denk je soms dat hij hier staat om afscheid van iedereen te nemen? Speciaal van jou natuurlijk, ha!
(...)
Als deze zetten door Carlsen of Kasparov waren gespeeld, zou de partij dan niet als een sensatie de wereld over zijn gegaan?
(...)

Lees het allemaal in:



De twee foto's op deze pagina zijn gemaakt door Teun Koorevaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten